Restauratieaanpak door Swa und Matthi
|
Over François en Matthias Van Welde en hun puchpassie kan je al heel wat vernemen op onze maxipagina. Maar sinds enige tijd hebben ze hun grenzen verlegd en blikken ze verder terug in de tijd:
vandaag genieten de klassieke MV-tjes, VS-jes en DS-jes en andere PUCH- en TOMOS-modellen hun echte voorkeur.
Wij leerden hen op een eerder toevallige wijze kennen: als aanbieders van enkele puchjes die thuis in de weg stonden, liepen we er een eerste keer langs. Zo schafte ik me tegen een zeer redelijke prijs een paars MV-tje en een zwarte puch type VZ aan die intussen ook al van eigenaar wisselden. Bij hem thuisgekomen stond ik versteld van de rist oude motoren en bromfietsen die hij verzamelde en waar hij zich passioneel op toelegde bij het herstellen en restaureren. Ik daalde ook af in zijn kelder-werkplaats waar hij zijn beste uren van de dag doorbrengt. Dit is het onbetwiste heiligdom ten huize Van Welde.
Intussen ging er een hele tijd voorbij en ´de Swa´ (Cois) ontpopte zich in die tijdsspanne tot groot ´believer´ van PUCH en TOMOS en is één van onze meest trouwe en gepassioneerde leden geworden. Ook zoon Matthias laat zich niet onbetuigd: sinds kort beheert hij zelfs mee deze website en ook op andere fronten is hij actief.
De Cois is vandaag ongekroond meester-restaurateur ´alle merken´, met inbegrip van oude puchjes en tomosjes. Hoe hij daarbij tewerk gaat kan je via deze pagina ontdekken.
Veel kijkgenot en dat het ook u moge inspireren om de dingen even grondig aan te pakken !
Wens je je eigen project aan Swa toe te vertrouwen of wil je vooraf meer weten ? Contacteer ons dan, dan geven wij zijn contactgegevens vrij.
|
Project 4: toprestauratie van een uiterst zeldzame T11
|
 de brommer in zijn toestand bij aanschaf |
 de brommer in zijn toestand nu |
de restaurateur aan het werk
|
|
 In de weer met glasvezel en vloeibare polyester. |
Voorbereidend werk: plamuren en schuren.
|
|
Een gat dichten met glasvezel en vloeibare polyester.
|
|
De achterbrug: geen bevestigingen meer voor het achterkantje en de veer van de standaard.
|
|
 Het spuitwerk: Tomos in de grondlak. |
De rest van de Tomos in de grondverf.
|
|
 Het frame, in de rode lak. |
Frame in elkaar, motorblokje open, bagagerekje nieuw verchroomd en laatste stukken geschuurd.
|
|
 daar moest een goede fles voor sneuvelen |
Project 1: restauratie van een MV 50
|
renovatie van een oud mv-tje
|
|
 wie neu |
Project 2: restauratie van een zeldzame M 50 SE: van wrak tot pracht in showroomtoestand
|
 het eindresultaat: een nieuwer dan nieuwe puchtoeringmachine |
Project 3: MV 50 met ´nostalgia-look´
|
nog een MV-tje in een nieuw kleedje
|
|
 young master at work |
Project 5: toprestauratie van een uiterst zeldzame Tomos Tour De Luxe
|
 'Himmelblau' |
Het ondertussen gereviseerde blokje weer onder de Tomos.
|
|
 blauwe pracht |
 De onthulling |
 Creatief met Puch |
Overlaatst arriveerde er een nieuwe telg: een Belgische Puch DS50R. Op 20.04.1964 verkocht in Oostende, en nu (letterlijk) van de schroothoop gered. Verder foto´s van de restauraties volgen natuurlijk, al zal het niet voor morgen zijn. In Afwachting wou ik jullie deze niet onthouden.
Matthias. |
 Eerste foto's ter plaatse. |
U ziet: werk genoeg, maar na wat onderdelen verzamelen en een grondige restauratie komt dat wel goed. |
Een Zwitser in de familie...
|
 Sporen van herkomst |
 De oude ontluchtingsmethode |
 Hier komt de ontluchting uit de tank... |
 ...om vervolgens hier het frame in te gaan. |
|